Konfirmasjon...

 2012-05-04    09:15:52   av:Viken
Idag er det først gang for meg å være med i en dansk konfirmasjon, så det er jo spennende å se hvordan det er kultur her i Danmark når de konfirmere seg. Har heller ikke vært med i Sverige før heller og vet ikke hvordan det er der borte heller.. Bare Norge som eg vet hvordan det er.

Her i Danmark når man skal på sin konfirmasjons dagen får man drikker øl, vin eller sprit. Men skal ikke være full.. Det er litt merkelig å se på synes eg, men får bare følge sin dansk kultur.

Ifjor var min eldst sønn konfirmant, da Christian spurte meg, er det INGEN eneste øl her, eg sa nei dessverre det er sånt her i Norge, skal vente til man er 18 år så kan de få drikker, men dessverre gjøre mange unge i smule før de blir 18 år uten foreldre vet om det. Så begynte Christian snakke om det, hvis min barna har gjort det så hva vil eg reagerer? Eg sa at det vil eg reagerer hvis vi blir ringt opp av politi og sier at din sønn er i fyllearrest, det vil eg blir så flaut og måtte hente ham. Men viktig at ikke blir rasende på sønn at han har gått for langt. Forklar han på en måte at det er ikke morsomt at drikker seg drittfull og blir tatt av politi, så han kan jo få drikke neste gang, men gjør det på måte. Og sier at skolegang er viktig for framtidens jobb og masse blandt annet som han skal tenker på framtiden hva som er viktig osv..

Eg ble konfirmant den 7 mai 1991, snart 21 år siden, jøss tid går altfor fort synes eg. Eg valgte at konfirmasjon på Voss kirke, ikke døvekirke i Bergen, og eg hadde Vossabunad. (bilde er tatt fra google og det er vossabunad, og bildet er på slutten av det innlegg.) Da eg var konfirmert, så kom døvprest og spørre meg om eg kunne kommer til døvekirke og være konfirmasjon med 2 andre ettersom det var 2 som valgt konfimerer seg i døvekirke i Bergen, så eg sa at eg kan godt kommer og fortalt til min foreldre at eg skal konfirmasjon igjen i Bergen på slutten av mai 1991, og de trodde ikke på meg ettersom man kan ikke konfirmerer seg 2 ganger, men valgt å følge med, så innså foreldre at eg hadde rett at eg ble konfirmert 2 gang, og det er ikke bare eg som ble konfirmert 2 ganger, 2 andre også ble med de 2, så vi ble 5 i døvekirke. Etter kirke var vi ute i byen og spise middag..

Bildet av Vossabunad:

Sånt det hadde eg på min konfirmasjon dagen.
Navn:

E-postadress: (Vises ikke)

URL/Bloggadress:

Ditt ord her:

     Husk meg?